Bibliografia jest terminem pochodzącym od dwóch greckich słów, które oznaczają „książka” oraz „piszę”. Termin ten określa uporządkowany według ściśle określonych kryteriów, przeprowadzony w celu zaspokojenia wcześniej określonych potrzeb informacyjnych, spis. Może to być również wykaz wszystkich książek i dokumentów wykorzystanych podczas tworzenia określonego dzieła. Jest to także jeden z działów nauki, która zajmuje się definiowaniem reguł opisujących i określających zasady tworzenia takich spisów.
Bibliografią nazywa się każdy spis wszelakich dzieł naukowych, literackich, jak prasowych i źródeł internetowych. Spis taki umieszcza się przeważnie na końcu lub na początku danej pracy. Jedną z częściej spotykanych form bibliografii są spisy biblioteczne, które redagowane są w postaci katalogów mających na celu dokumentację oraz inwentaryzację zgromadzonych zasobów piśmienniczych.
Sporządzenie bibliografii jest obowiązkiem każdego autora publikacji naukowych, dzięki czemu możliwa jest weryfikacja podanych w niejinformacji, co w łatwy sposób pozwala ocenić rzetelność takiej pracy.
Bibliografię można podzielić na:
1. ogólne – o pełnym zakresie i zasięgu terytorialnym (bibliografie narodowe, czyli bazy BN);
2. specjalne – o ograniczonym zakresie i zasięgu terytorialnym (bibliografie wydawnictw zwartych, zawartości czasopism, osobowe, prac magisterskich lub podyplomowych);
3. dziedzinowe (z określonej dziedziny wiedzy, tematyki), a w tym:
a) oprogramowania – lista wszystkich dokumentów mających związek ze specyfikowanym oprogramowaniem, w tym wszelkiego rodzaju dokumentacja, podręczniki, literatura na temat używanych narzędzi i opisy stosownych norm;
4. adnotowane – zawierające informacje o treści opisywanej publikacji;
5. terytorialne, w tym narodowe – podmiotowe (dzieła wydane na terytorium danego regionu) i przedmiotowe (dotyczące określonego terytorium);
6. ikonograficzne – rycin, drzeworytów, miedziorytów, ilustracji, obrazów, dzieł sztuki;
7. osobowe – podmiotowe (publikacje określonej osoby) i przedmiotowe (dotyczące określonej osoby), występują np. w hasłach biograficznych w Wikipedii;
8. bieżące – rejestrujące dokumenty na bieżąco, w ciągu tygodnia, miesiąca, roku;
9. retrospektywne – dla dokumentów wydanych co najmniej na rok przed rejestracją)
10. prospektywne – spis dokumentów przygotowanych do opublikowania lub będących w toku publikacji;
11. kompletne – wszystkie dokumenty o określonych cechach;
12. selektywne (wybiórcze) – zalecające niektóre dokumenty o określonych cechach.[wikipedia]