Olimpiada Filozoficzna jest corocznie organizowana od roku szkolnego 1988 1989. Od tego czasu doczekaliśmy się w obecnym roku szkolnym XXIV edycji. Olimpiada skierowana jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych jednak niewykluczony jest w niej udział uczniów gimnazjów. Uczniowie gimnazjów także mają na swoim koncie sukcesy w olimpiadzie. Olimpiada Filozoficzna bierze sobie za cel kilka spraw. Po pierwsze, jest to upowszechnianie wiedzy filozoficznej wśród młodzieży. Drugim celem jest, uświadomienie zagadnień filozoficznych i ich związków ze współczesnością. Trzeci cel olimpiady to; wdrażanie młodzieży do logicznego i krytycznego myślenia oraz kształtowanie ich wrażliwości aksjologicznej. Czwartym celem olimpiady jest, wzbudzanie zainteresowań filozoficznych wśród młodzieży. Organizatorem Olimpiady Filozoficznej jest Polskie Towarzystwo Filozoficzne.
Olimpiada odbywa się w trzech etapach. Pierwszy etap jest etapem szkolnym. W celu zgłoszenia się do udziału w olimpiadzie trzeba zwrócić się do swojego opiekuna szkolnego lub dyrektora szkoły, do której się uczęszcza. Pierwszy etap polega na samodzielnym wyborze tematu i napisaniu pracy na ten temat. Temat pracy każdy uczestnik wybiera spośród tematów zaproponowanych przez organizatora i dostępnych w programie olimpiady na oficjalnej jej stronie. Praca pisemna powinna mieścić się w dwudziestu stronach standardowego wydruku. Napisane prace podlegają wstępnej ocenie przez komisje szkolne lub opiekuna Olimpiady filozoficznej w danej szkole. Potem prace zostają przekazane do właściwych miejscowo komitetów okręgowych olimpiady, gdzie podlegają ocenie przez dwóch recenzentów. Termin przekazania prac do komitetów to 30 listopada 2011 roku. Tematów praca na pierwszy etap olimpiady jest dziesięć. W tej edycji olimpiady są to następujące tematy:
1.Czy zgadzasz się z tezą Kanta, że istnieją pytania, na które nigdy nie będziemy w stanie odpowiedzieć? Uzasadnij odpowiedź wskazując filozoficzne znaczenie i konsekwencje tej tezy.
2. Czy konsumpcyjne nastawienie do życia możemy uznać za absurd? Rozwiń temat w odwołaniu do koncepcji egzystencjalistów i personalistów (Camus, Marcel, Mounier, in.)
3. Na czym, według kard. Karola Wojtyły, polega doświadczenie człowieka?
4. Na przykładzie filozofii Dawida Hume’a scharakteryzuj postawę sceptyczną, jej znaczenie poznawcze i moralne. (300-letnia rocznica urodzin)
5. Czy środkami politycznymi można zapewnić obywatelom szczęście?
6. Na czym polega filozoficzny sens i znaczenie ruin
7.Opisz spór między Platonem i sofistami dotyczący statusu wartości moralnych. Jakie formy przybiera ten spór w świecie współczesnym
8. Stanisław Brzozowski a polska filozofia czynu. (100-lecie śmierci)
9. Co to znaczy poprawnie myśleć?
10. „Jestże dla prawdy przyszłość jaka?” Rozwiń problem zawarty w pytaniu zadanym przez L. Kołakowskiego.
Komitety okręgowe sprawdzają prace pisemne pierwszego etapu do dnia 15 grudnia 2011 roku. Wyniki są publikowane na stronach internetowych komitetów lub w inny dostępny sposób. W etapie pierwszym olimpiady można uzyskać maksymalnie 30 punktów. Uczestnicy, którzy otrzymali minimum 25 punktów kwalifikują się do etapu drugiego olimpiady.
Zawody drugiego etapu składają się z eliminacji pisemnych i eliminacji ustnych. Etap drugi olimpiady odbywa się na poziomie komitetów okręgowych. Eliminacje pisemne i ustne oceniane są przez jurorów wyznaczonych przez komitety okręgowe. Eliminacje pisemne poprzedzają ustne i składają się z dwóch części. W pierwszej części uczestnicy mają do napisania esej w czasie 90 minut na wybrany spośród trzech tematów. W drugiej części eliminacji pisemnych uczestnicy rozwiązują zadania testowe. W obu częściach eliminacji pisemnych przyznanych być może po 40 punktów. Łącznie zatem do 80 punktów. Do eliminacji ustnych drugiego etapu przechodzą uczestnicy olimpiady, którzy zdobyli w eliminacjach pisemnych minimalnie 65 punktów. Eliminacje ustne również składają się z dwóch części. W pierwszej części uczeń losuje zestaw dwóch pytań, na które odpowiada. Za poprawną odpowiedź na oba pytania otrzymać można łącznie 30 punktów. W drugiej części eliminacji ustnych zawodnik proszony jest o interpretację wybranego przez jurorów fragmentu tekstu filozoficznego. Za bardzo dobrą interpretację uczestnik otrzymuje 10 punktów.
Zawody trzeciego etapu to zawody centralne – finałowe. Aby zakwalifikować się do udziału w zawodach finałowych uczestnik olimpiady musi zdobyć przynajmniej 95 łącznych punktów w etapie drugim na 120 możliwych. Do finałowego etapu uczniowie są kwalifikowani ostatecznie przez komisje powołaną przez Komitet Główny Olimpiady Filozoficznej. W tym momencie dostarczyć należy i przedstawić komisji pracę z etapu pierwszego. Czego dokonują komitety okręgowe wraz z pozostałą dokumentacją dotyczącą danego uczestnika. Etap centralny zawodów polega na ustnej obronie pracy pisemnej z etapu pierwszego (szkolnego) oraz odpowiedzi na trzy pytania związane z programem olimpiady. Za obronę pracy można otrzymać maksymalnie 40 punktów, a za każde z trzech pytań po 20 punktów.
Tytuł finalisty Olimpiady Filozoficznej otrzymuje każdy uczestnik, który otrzymał minimum 95 punktów w etapie drugim i przystąpił do zawodów trzeciego etapu. Natomiast tytuł laureata Olimpiady Filozoficznej przynależy się tym uczestnikom etapu finałowego, którzy otrzymali w zawodach trzeciego etapu przynajmniej 85 punktów. Nagrodami dla finalistów i laureatów olimpiady są; ocena celująca z przedmiotu na zakończenie roku szkolnego oraz zwolnienie z egzaminu maturalnego z przyznaną oceną celującą na poziomie rozszerzonym. Uczestnicy olimpiady (finaliści i laureaci) z dobrą znajomością języków obcych mają szansę na reprezentację Polski w Międzynarodowej Olimpiadzie Filozoficznej. Warunkiem tutaj jest biegła znajomość jednego z trzech języków obowiązujących na Międzynarodowej Olimpiadzie Filozoficznej (angielskiego, francuskiego lub niemieckiego). Filozofia to na pewno bardzo ciekawy przedmiot dla wielu uczniów. Pamiętać trzeba jednak, że Filozofia wymaga obszernej wiedzy oraz zdolności do precyzyjnego i logicznego myślenia. Z tego powodu udział w Olimpiadzie Filozoficznej to rywalizacja dla zdolnych i dogłębnie zainteresowanych tym przedmiotem.