Nauka czytania i pisania. Dlaczego warto zacząć ją już w przedszkolu?

Nauka czytania i pisania w obecnych czasach przestała być domeną edukacji wczesnoszkolnej i pojawia się już w przedszkolu. Kształtowanie tych kluczowych umiejętności na tak wczesnym etapie rozwoju dzieci wzbudza sporo kontrowersji zarówno wśród specjalistów czy pedagogów, jak i wśród rodziców. Jedni twierdzą, że to za wcześnie, drudzy – przeciwnie – uważają, że im wcześniej, tym lepiej.  Z naszego artykułu dowiesz się, dlaczego warto zacząć naukę czytania i pisania już w przedszkolu.


Nauka czytania i pisania w przedszkolu – wykorzystanie naturalnych skłonności dzieci

Opinie na temat nauki czytania i pisania w przedszkolu są podzielone, zarówno wśród różnych specjalistów i pedagogów, jak i wśród rodziców. Jedni uważają, że to zdecydowanie za wcześnie, a czytanie i pisanie to procesy abstrakcyjne, na które umysł i emocje dziecka na tym etapie rozwoju nie są jeszcze gotowe. Często podnoszonym argumentem przeciwników nauki czytania i pisania w przedszkolu jest również hasło „na wszystko jeszcze przyjdzie czas” i twierdzenie, że dzieci w przedszkolu powinny się przede wszystkim bawić i poznawać świat za pomocą zmysłów, a nie uczyć, bo to będą robiły przez następne kilkanaście lat na dalszych szczeblach edukacji.

 

Zwolennicy kształtowania tych kluczowych umiejętności już w przedszkolu zauważają natomiast, że dzieci w wieku przedszkolnym są szczególnie ciekawe świata, chętne do podejmowania wyzwań, skłonne do poszukiwań i odkryć, prób i eksperymentów, a ich umysły przejawiają niezwykłą plastyczność i chłonność. Naturalnym zjawiskiem jest swego rodzaju fascynacja językiem pisanym u kilkuletnich dzieci. Rodzice często przecież słyszą pytania o znaczenie konkretnych, zapisanych słów, co wynika oczywiście z dziecięcej ciekawości i potrzeby poznawania nieznanego. Warto więc uczyć dzieci czytania i pisania już w przedszkolu, bo pozwala to spełnić ich naturalne potrzeby i odpowiedzieć na ich skłonności. Dzieci mają w ten sposób styczność z językiem pisanym, czyli tym, co jest wokół nich wszechobecne, a zarazem je intryguje, nurtuje, ciekawi i pobudza ich wyobraźnię.

 

Warto uczyć czytania i pisania już w przedszkolu również dlatego, że te umiejętności wzmacniają orientację przestrzenną, świadomość kształtów i zdolność ich rozróżniania. Dziecko, które uczy się czytać i pisać na tym etapie znacznie łatwiej i szybciej dostrzega różnice między stroną lewą a prawą, górą a dołem, ogonkiem a brzuszkiem. W konsekwencji zyskuje po prostu lepszą ogólną orientację w świecie i większą samodzielność.

 

Nie bez znaczenia są także zdolności manualne, które kształtuje nauka pisania. Dziecku w wieku przedszkolnym, które uczy się pisać, łatwiej przychodzi operowanie nie tylko długopisem, ołówkiem czy kredkami, ale też rozmaitymi przedmiotami codziennego użytku czy zabawkami.

 

 

Nauka czytania i pisania w przedszkolu a rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka

Poznawanie pisma oraz nabywanie umiejętności czytania i pisania już w przedszkolu sprawia, że w dzieciach szybciej rozwijają się ogólna inteligencja i percepcja, zdolność pojmowania, kojarzenia, logicznego łączenia ze sobą elementów i wyciągania wniosków. Dziecko nie tylko uczy się czytać i pisać, ale też logicznie myśleć i to nie wyłącznie w sposób abstrakcyjny. Tak kształtowana jest m.in. lepsza orientacja w świecie zewnętrznym i zdolność do myślenia przyczynowo – skutkowego. Nauka czytania i pisania w przedszkolu wzmacnia przy tym procesy poznawcze – pamięć wzrokową, koncentrację uwagi czy spostrzegawczość.

 

Warto zacząć naukę czytania i pisania już w przedszkolu także z tego powodu, że sprzyja ona również rozwojowi emocjonalnemu. Pobudza dziecko do myślenia w kategoriach językowych, a co za tym idzie – ułatwia rozpoznawanie i nazywanie emocji oraz wyrażanie stosunku do świata zewnętrznego, stanów i uczuć. Rozwija tym samym w dużym stopniu wrażliwość i (samo)świadomość dziecka. Dodatkowo zaspokojenie dziecięcej ciekawości i fascynacji językiem pisanym, w połączeniu z pierwszymi efektami nauki, sprawia, że dzieci czują się po prostu na swój sposób szczęśliwe i zadowolone.

 

 

Nauka czytania i pisania w przedszkolu jako inwestycja w przyszłość dziecka

Co na to wszystko naukowcy? Z przeprowadzanych dotąd badań i analiz nie wynika jednoznacznie, czy nauka czytania i pisania w przedszkolu bezpośrednio przekłada się na późniejszą edukację w szkole podstawowej i średniej. Niewątpliwie jednak warto uczyć dziecko czytania i pisania już na tym etapie, by możliwie wcześnie odkryć jego predyspozycje, upodobania i mocne strony, a tym samym zwiększyć szanse na dynamiczny rozwój zainteresowań, lepsze wyniki w nauce, a nawet osiągnięcie sukcesu w jakiejś dziedzinie. “Naukowcy ciągle spierają się o to, czy uczyć dzieci czytania i pisania już w przedszkolu, by były lepiej przygotowane do edukacji na kolejnych szczeblach. Moim zdaniem jak najbardziej warto to robić, bo nic mi nie wiadomo na temat częstych problemów z nauką dzieci, które uczyły się czytać i pisać w wieku przedszkolnym. Na ogół mają one nieco ułatwione zadanie na początku szkoły podstawowej, czują się bardziej pewne siebie i zostają dobrymi uczniami. Z kolei wśród dzieci z trudnościami edukacyjnymi dziwnym trafem rzadko zdarzają się te, które zaczęły naukę czytania i pisania w przedszkolu. Znam też sporo przypadków dzieci mających za sobą takie doświadczenie i już w wieku przedszkolnym zostały u nich odkryte wyjątkowe zdolności językowe. Większość z nich rozwijała je i może nie wszyscy zostali geniuszami w danej dziedzinie, ale znaczna część z nich była co najmniej dobra w tym, czym się zajmowała. Dodatkowo nauka czytania i pisania już w przedszkolu pozwala na ukierunkowanie i rozwijanie konkretnych dziecięcych zainteresowań. Niczego wprawdzie nie gwarantuje na 100%, ale zwiększa szanse na to, by odkryć jakiś talent i umożliwić dziecku jak najbardziej dynamiczny rozwój. Najważniejsze to nie zmuszać dziecka do nauki, lecz wykorzystywać jego chęć i naturalną ciekawość w tym kierunku, ewentualnie je pobudzać” – twierdzi nauczycielka wychowania przedszkolnego z przedszkola niepublicznego Raz Dwa Trzy – My w Warszawie.

 

To właśnie indywidualne podejście do nauki czytania i pisania ze strony nauczycieli wychowania przedszkolnego w dużej mierze przesądza o tym, czy rzeczywiście jest ona skuteczna i zapewnia szybszy rozwój dziecka. Istotną sprawą jest więc obserwowanie dzieci i ocenianie, na ile są one zainteresowane językiem pisanym. Jeśli ciekawość jest duża, należy ją podtrzymywać, jeśli niewielka – trzeba ją wzbudzić. Bardzo ważną rolę odgrywa przy tym atrakcyjna dla dzieci forma zajęć i przedstawiania zagadnień. Musi to być dobrze pomyślana zabawa, która sprawia dziecku frajdę. W przeciwnym razie szybko zniechęci się ono do nauki.

 

 

Dlaczego jeszcze warto zacząć naukę czytania i pisania już w przedszkolu? Choćby dlatego, że dziecko będzie mogło wcześniej napisać list do św. Mikołaja, przygotować laurkę na Dzień Matki czy po prostu odwrócić role i poczytać swoim rodzicom, a to dla niego z pewnością bardzo ważne sprawy i powody do ogromnej dumy.

Drewniane meble w ogrodzie – nie tylko styl, ale i inwestycja na lata

Meble ogrodowe są kluczowym elementem aranżacji każdego przydomowego otoczenia. Wśród różnych dostępnych materiałów, takich jak plastik, metal czy technorattan, to właśnie drewniane meble wyróżniają się szczególną estetyką, trwałością i ponadczasowym urokiem. Wybór drewna to jednak

5 kroków, by skutecznie poprawić komunikację w związku

Komunikacja jest fundamentem każdego udanego związku. To dzięki niej partnerzy mogą lepiej zrozumieć swoje potrzeby, radzić sobie z konfliktami i budować wzajemne zaufanie. Niestety, w codziennym pośpiechu, stresie i natłoku obowiązków komunikacja często schodzi na

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *