Lektury gimnazjum (artykuł na wiedza24h)

Lista (spis wykaz) lektur obowiązkowych i uzupełniających dla klasy I, II i III gimnazjum. Podane również przykładowe sugerowane lektury. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ, z dnia 29 sierpnia 2008 r.

Lektury klasa I gimnazjum 2010/2011, lista spis wykaz


Zobacz najlepsze gotowe wypracowania do kupienia.

 

Lektury obowiązkowe:

–        Jan Kochanowski – wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII);

–        Ignacy Krasicki – wybrane bajki;

–        AleksanderFredro Zemsta;

–        Adam Mickiewicz – Dziady cz. II

–        Henryk Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Krzyżacy lub Potop);

 

Lektury uzupełniające, decyzja należy do nauczyciela języka polskiego:

–        William Szekspir Romeo i Julia;

–        Molier Świętoszek lub Skąpiec;

–        Adam Mickiewicz – wybrana ballada, Reduta Ordona;

–        Bolesław Prus lub Eliza Orzeszkowa – wybrana nowela;

–        wybrane wiersze następujących poetów XX w.: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimierz Wierzyński, Julian Tuwim, Czesław Miłosz, ks. Jan Twardowski, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert;

–        Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec lub Arkady Fiedler Dywizjon 303;

–        utwór podejmujący problematykę Holokaustu, np. wybrane opowiadanie Idy Fink

–        Konstanty Ildefons Gałczyński – wybrane utwory;

–        Stanisław Lem – wybrane opowiadanie;

–        Sławomir Mrożek – wybrane opowiadanie;

–        Antoine de Saint Exupéry Mały Książę;

–        wybrana powieść przygodowa; wybrana młodzieżowa powieść obyczajowa (np. Małgorzaty Musierowicz, Doroty Terakowskiej lub innych współczesnych autorów podejmujących problematykę dojrzewania);

–        wybrany utwór fantasy (np. Ursuli Le Guin, Johna Ronalda Reuela Tolkiena, Andrzeja Sapkowskiego);

–        wybrany utwór detektywistyczny (np. Arthura Conan Doyle’a lub Agaty Christie); wybrane opowiadanie z literatury światowej XX w. (inne niż wskazane wyżej);

–        wybrana powieść współczesna z literatury polskiej i światowej (inna niż wskazana wyżej);

–        inne pozycje książkowe wskazane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów (przynajmniej jedna rocznie).

 

 

Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela języka polskiego):

–        Homer Iliada i Odyseja lub Jan Parandowski Przygody Odyseusza; Pieśń o Rolandzie;

–        Juliusz Słowacki Balladyna;

–        Miron Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego;

–        Ryszard Kapuściński – wybrany utwór.

–        Biblia (opis stworzenia świata i człowieka z Księgi Rodzaju, przypowieść ewangeliczna, hymn św. Pawła o miłości); wybrane mity greckie.

 

Wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu; wybrany komiks; wybrane programy telewizyjne.

 

 

Lektury klasa II i III gimnazjum 2010/2011, lista spis wykaz

 

Wybrane utwory z klasyki światowej:

–        Biblia (fragmenty);

–        mitologia (wybór);

–        Homer – Iliada lub Odyseja (fragmenty);

–        Sofokles – Antygona;

–        Pieśń o Rolandzie (fragmenty);

–        William Szekspir – Romeo i Julia;

–        Miguel Cervantes – Don Kichote (fragmenty);

–        Karol Dickens – Opowieść wigilijna lub Dawid Copperfield (fragmenty);

–        Antoni Czechow – wybrana nowela;

–        Antoine de Saint-Exupéry – Mały Książę lub Nocny lot;

–        Ernest Hemingway – wybrane opowiadanie.

 

Wybrane utwory z klasyki polskiej:

–        Bogurodzica;

–        Jan Kochanowski – wybrane fraszki, pieśni, psalmy i treny;

–        wybór poezji barokowej;

–        Ignacy Krasicki – wybrane bajki i jedna z satyr;

–        Adam Mickiewicz – wybrane bajki i ballady, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (fragmenty);

–        Juliusz Słowacki – Balladyna (fragmenty);

–        Aleksander Fredro – Zemsta;

–        Henryk Sienkiewicz – wybrana nowela;

–        Bolesław Prus – wybrana nowela;

–        Stefan Żeromski – Syzyfowe prace, wybrana nowela.

 

Wybór liryki XIX wieku, wybór poezji XX wieku.

 

Wybór nowelistyki XIX i XX wieku (w tym co najmniej jeden utwór pozytywistyczny).

 

Wybrane utwory współczesnej prozy polskiej i dramatu.

 

Wybrane utwory o dorastaniu, w tym powieści dla młodzieży.

 

Przykłady pamiętnika, dziennika, korespondencji literackich, reportażu, w tym Aleksander Kamiński – Kamienie na szaniec; Miron Białoszewski – Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty).

 

Przykłady literatury regionalnej, wkład literatury regionalnej do ogólnopolskiej skarbnicy literackiej.

 

Wybrane z czasopism i prasy codziennej teksty publicystyczne, informacyjne i reklamowe.

 

Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, w tym literatura popularna (co najmniej jeden utwór w każdej klasie).

 

Inne składniki kultury (przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne, przekazy ikoniczne, poezja śpiewana).

 

Lektura przykładowa:

–        Biblia (Pieśń nad Pieśniami, Hymn św. Pawła o miłości, Apokalipsa);

–        Antoni Czechow, Śmierć urzędnika;

–        Ernest Hemingway – Stary człowiek i morze;

–        Arkady Fiedler – Dywizjon 303;

–        Melchior Wańkowicz – Ziele na kraterze;

–        Jan Kochanowski – pieśń: Czego chcesz od nas, Panie…;

–        Adam Mickiewicz – Ballady i romanse;

–        Henryk Sienkiewicz – Krzyżacy;

–        Bolesław Prus – Kamizelka;

–        Zofia Kossak– Szczucka – Bursztyny;

–        utwory Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza, ks. Jana Twardowskiego.

–        Powieści dla młodzieży Małgorzaty Musierowicz lub Ireny Jurgielewiczowej.

–        Paweł Zuchniewicz – Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża;

–        Karolina Lanckorońska – Wspomnienia wojenne.

 

Nauczyciel może wybrać utwory niewymienione w wykazie Lektura przykładowa

 

 

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ, z dnia 29 sierpnia 2008 r.

Poznajemy moc dogoterapii. Twoje psie wsparcie dla duszy

Dogoterapia to innowacyjna forma terapii, która wykorzystuje obecność specjalnie wyszkolonych psów do wspierania zdrowia psychicznego i fizycznego pacjentów. W Klinice MECAL w Gdańsku, ta metoda przynosi nadzieję i uśmiech na twarze wielu osób, oferując unikalne

Dlaczego znajomość angielskiego jest dziś tak istotna?

W dzisiejszym świecie angielski jest kluczowy – wspiera rozwój zawodowy, ułatwia podróże i otwiera dostęp do globalnej wiedzy. Jeśli czujesz potrzebę lepszego zrozumienia treści anglojęzycznych lub chcesz podnieść swoją wartość na rynku pracy, warto zainwestować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *