Fakt oddzielenia życia od ciała nie jest możliwy. Ludzkie doświadczanie świata posiada charakter cielesny i odbywa się z pomocą fizycznego wyposażenia. To ciało pozwala nam na przekazywanie uczuć, przekonań, emocji, dzięki niemu możemy odebrać bodźce z zewnątrz jak i poinformować innych, co dzieje się wewnątrz nas. Ciało jest również obiektem radości, pragnień a także bólu, słabości i cierpienia. Wszystko, co wykonujemy poprzez czas trwania życia jest ucieleśnione, i dokonuje się za pomocą ciała.
Ciało postrzegane jest, jako przedmiot społecznej kontroli, skupiającej się na: zdrowiu, wyglądzie, sprawności czy seksualności. Nie polega to jednak na bierności ciała, ponieważ to jednostka świadomie nim zarządza i modyfikuje. Dzięki ciału młody człowiek może pokazać swoją przynależność do poszczególnej grupy społecznej czy kultury. Ciało służy nam do manifestowania własnego „ja”, uznawanego systemu wartości, czy praktykowanego stylu życia. To, w jaki sposób społeczeństwo traktuje swoje ciało zależy od stylu życia, miejsca w strukturze społecznej, oswojenia nowej rzeczywistości oraz korzystania z nowych możliwości.
Współczesne spojrzenie na znaczenie ciała w życiu człowieka można odwołać do wielu fenomenów społecznych. Istotne znaczenie ma fakt charakteryzujący naszą kulturę, a polega on na pozbywaniu się ciał niechcianych, a mianowicie ciał, które nie odzwierciedlają panujących społecznych przekonań, takich jak wygląd i sposób manifestowania własnymi przekonaniami.
To właśnie media kreują nienaturalnie zmieniony a wręcz sztuczny obraz ciała, który w naturalny sposób nie ma możliwości osiągnięcia takiego efektu. Film, prasa, reklama sprawia, że konsument poznaje wzory do naśladowania, które są jednocześnie wskazówkami do osiągnięcia obranego celu. Cel ten nazywany jest ideałem współczesnej cielesności.
Dzisiejszy świat zmusza nas do przyjęcia roli konsumenta, gracza, odbiorcy kultury popularnej. W dużej mierze odnosi się to do kwestii urody i cielesności, czynnie dbamy o dobre samopoczucie i zdrowe wysportowane ciało. Zdrowie jest towarem rynkowym, a konsument kupuje produkty i preparaty, które pozwalają je zachować. Media reklamowe tworzą świadomość istnienia potrzeb, pragnień i marzeń o idealnym wyglądzie, sugerując, że jest to droga do szczęścia i spełnienia. Dzięki reklamowanym produktom można zaspokoić pragnienia, ziścić marzenia. Rośnie dostępność usług, dzięki, którym możemy zmienić, poprawić, skorygować swój image, w zależności od potrzeb i możliwości finansowych. Rośnie ilość sklepów ze zdrową żywnością i suplementami diety. Szeroka jest gama usług oferowanych przez salony fryzjerskie, kosmetyczne i solaria. Jeżeli te punkty nie są w stanie nas usatysfakcjonować, możemy skorzystać z fachowej porady w centrum odnowy biologicznej, klubie fitness lub centrum Spa. Usługi oferowane przez te instytucje pomagają osiągnąć i utrzymać odpowiednią kreację ciała.
Współczesna młodzież ulega kreacji człowieka idealnego, który poprzez praktykę dbania o wygląd zewnętrzny wyzbył się wstydu, stając się przedmiotem reklamy. Zatraca się o właściwe znaczenie ciała i cielesności. Niepokojące zagrożenia mogą pojawić się w wieku młodzieńczym. Krytyczna samoocena lub uwagi społeczeństwa mogą wpędzić w pułapkę dążenia do ideału. Pracując z młodzieżą należy uświadamiać jak wielką wartością jest indywidualizm. Kluczem do szczęścia może być odnalezienie w sobie piękna i zdystansowanie się do ideału promowanego w mediach gdyż niejednokrotnie obrazy tam kreowane są poddawane obróbce cyfrowej i znacznie odbiegają od rzeczywistości.