Konkurs plastyczny dla gimnazjalistów i nauczycieli z Małopolski uruchomił Małopolski Instytut Kultury. Jest to IX wydanie tego konkursu pod nazwą – Skarby Małopolski. Instytut zaprosił do udziału nauczycieli i uczniów gimnazjów. Konkurs jest częścią XIV Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego. W konkursie są dwie kategorie dla nauczycieli i dla uczniów. Kategorią dla nauczycieli jest opracowanie scenariusza warsztatów dla uczniów. Nauczyciele uczestniczą w konkursie w tandemach. Warsztaty te muszą realizować podstawę programową, być multidyscyplinarne, realizować współpracę z muzeum, i to wszystko w kontekście dziedzictwa kulturowego. W kategorii dla uczniów tematem konkursu jest plastyczna wypowiedź w formie książki artystycznej, nawiązującej do fragmentów ekspozycji muzealnej. Uczniowie uczestniczą w swej kategorii konkursu w grupach.
Głównym celem konkursu w kategorii dla nauczycieli jest nawiązanie bliższej współpracy pomiędzy szkołami a muzeami. Dodatkowe cele to; spopularyzowanie metodyki nauczania kompetencyjnego, opracowanie wartościowych scenariuszy zajęć szkolnych, które będą realizowane w kontekście dziedzictwa i w połączeniu z wizytą w muzeum. Podstawowym celem konkursu w kategorii dla uczniów jest nawiązanie relacji uczniów z dziedzictwem kulturowym i wyrażenie swoich doświadczeń w formie wypowiedzi artystycznej (plastycznej). Zainteresowane tandemy nauczycielskie są proszone o przesłanie na adres Małopolskiego Instytutu Kultury karty zgłoszeniowej i wypełnionej ankiety do 19 grudnia 2011 roku. Ankiety dotyczą oczekiwań nauczycieli względem muzeów. Wszyscy nauczyciele zgłaszający się do konkursu zostaną zaproszeni na warsztaty w styczniu 2012 roku. W trakcie tych warsztatów Małopolski Instytut Kultury przedstawi innowacyjne metody zajęć związanych z dziedzictwem kulturowym oraz wspólnie z uczestnikami zastanowi się nad wykorzystaniem zasobów muzeów do tworzenia zajęć multidyscyplinarnych, rozwijające u uczniów kompetencje w oparciu o podstawę programową. Konkurs może być szczególnie interesujący dla nauczycieli i uczniów z Małopolski. Zainteresuje on na pewno uczniów interesujących się sztuką, kulturą i dziedzictwem kulturowym. Zespoły uczniów będą mogły wypowiedzieć się żywo w przygotowanych książkach artystycznych. To wielka szansa dla szkół na podniesienie poziomu zająć z Historii czy Plastyki.