Cola za Gierka
W 1971 roku, za rządów Edwarda Gierka, po raz pierwszy w Polsce rozpoczęło się licencyjne rozlewanie napojów pod marką Cocacola. Kilkanaście lat wcześniej, dokładnie w 1957 roku, podczas Targów Poznańskich zaprezentowano ten napój polskim konsumentom, ale nie dotarł on na ogólnodostępne półki sklepowe. Tylko nieliczni mogli go skosztować, jeśli byli w posiadaniu dewiz, którymi można było płacić w sklepach Pewexu i Baltony.
Lata 70-te wprowadziły upowszechnienie się Cocacoli na szeroką skalę w naszym kraju. Wówczas to do Polski na negocjacje handlowe przyjechali z Rzymu przedstawiciele The Coca-Cola Company, z prezesem Paulem Graulem na czele. Mieczysław Jagielski, wicepremier rządu Rzeczypospolitej Polskiej podpisał z nimi umowę na licencyjne rozlewanie Coca-Coli w Polsce. W 1972 roku ruszyła budowa pierwszej linii produkcyjnej, którą umieszczono w Browarze Warszawskim. Początkowo butelki oryginalnej Cocacoli były sprowadzane z Hiszpanii, a później produkowano je w Hucie Szkła w Wołominie. Koncentrat napoju pochodził z Neapolu i Amsterdamu.
Poznaj – Zwiększ swoje umiejętności sprzedażowe B2C
Kolejne lata popularyzacji Coli w Polsce
Pierwszym, oficjalnym hasłem promującym Cocacolę w Polsce było „Coca-Cola to jest to”. Autorką sloganu była Agnieszka Osiecka, która przystąpiła do konkursu organizowanego przez firmę. W Polsce oprócz Coli przy tych samych liniach produkcyjnych są produkowane napoje Fanta i Sprite. Na naszym rodzimym rynku dostępne są marki Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero, Cherry Coke i inne, niezwiązane z karmelowym napojem – Fanta, Sprite, Lift, Kinley Tonic, Powerade, Cappy, Kropla Beskidu, Nestea czy Burn. Firmy z systemu Cocacola pozostają od lat liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych.
Poznaj – Zrozumieć klienta. Sekrety budowania silnych marek własnych.
System zatrudnia w Polsce bezpośrednio ponad 2700 pracowników oraz wpływa na tworzenie miejsc pracy dla kolejnych 20 tys. osób. Około połowa tych miejsc pracy związana jest z sektorem produkcji, usług oraz handlu detalicznego. Dzięki rozwojowi marki Coca-Cola w Polsce jednocześnie rośnie przemysł cukrowniczy i transportowy.
CocaCola pozostaje największą firmą w Polsce, pod względem sprzedaży zarówno ilościowej, jak i wartościowej w sektorze napojów bezalkoholowych. Ta amerykańska marka wydatnie wspiera polską gospodarkę oraz budżet. W 2010 roku, jak wskazuje raport „Wkład systemu Coca-Cola w życie społeczno-gospodarcze w Polsce” przygotowanym pod kierunkiem profesora Ethana B. Kapstein z INSEAD , konsumpcja produktów marki Cocacola wyniosła w przeliczeniu wartościowym 833 mln euro, z czego aż 150 mln euro to podatek VAT, który zasilił naszą kasę państwową. Co roku system płaci i inne podatki na kwotę w sumie 14 mln euro.