Matura 2011. Prezentacje maturalne – opracowane tematy

Egzamin maturalny ustny z języka polskiego realizowany jest poprzez prezentację maturalną. Oznacza to, że przez około 15 do 25 minut będziesz musiał ustnie zaprezentować napisaną przez siebie wcześniej pracę. To na jej podstawie zostaniesz oceniony. Każda prezentacja musi zawierać temat pracy, tezę do wybranego tematu, literaturę przedmiotu i podmiotu. Aby podeprzeć jakość swej pracy możesz również zawrzeć kartę cytatów, spis dzieł i reprodukcji.

 

Prezentacja maturalna nie jest więc niczym innym jak ustnym streszczeniem najważniejszych wątków pracy. Bardzo trudno jest spośród ogromu dostępnej literatury wybrać te najwłaściwszą, najlepiej oddająca temat, to jednak na ile Ci się to uda zadecyduje o Twej ocenie. Na jej podstawie bowiem powstaje spójna całościowa praca, która swym poziomem zasługuje na prezentację przed komisją maturalną.

 

Poniżej umieszczamy listę zawierającą niektóre tematy już opracowanych przez nas prezentacji maturalnych na maturę 2011. Wszystkie wymienione tutaj tematy prac, są gotowymi prezentacjami maturalnymi, opracowanymi na bazie właściwie dobranych materiałów i źródeł. Zawierają nie tylko opracowany temat, ale również wymagane załączniki, tezę, literaturę podmiotu i przedmiotu, karty cytatów, wykaz reprodukcji. Na podstawie tak opracowanego materiału można przystąpić do egzaminu. Oczywiście trzeba się jeszcze tego nauczyć. Matura 2010 już za nami, a matura 2011 jest jeszcze niby daleko, ale czas płynie błyskawicznie. Nie obudź się za późno.

 

Tematy na maturę 2011 z języka polskiego przez nas już opracowane:

 

Rozważania nad sensem życia zawarte w literaturze: powiązania kulturowo – religijne, Księga Koheleta, Księga Hioba, Legenda o św. Aleksym, liryka Sępa Szarzyńskiego, Horacy, Jan Kochanowski, Mikołaj Rej, Krasicki, Przerwa – Tetmajer.

 

Portrety psychologiczne kobiet: Antygona, Mickiewicz – Pan Tadeusz, Zapolska – Moralność Pani Dulskiej, Eliza Orzeszkowa – Nad Niemnem, Prus Lalka, Konopnicka – Dym.

 

Bunt i pogodzenie się z losem bohatera literackiego: Sofokles Antygona, 3, cz. Dziady – Mickiewicz, Żeromski – Ludzie bezdomni, Mickiewicz – Konrad Wallenrod.

 

Marzyciele w literaturze: Sofokles – Antygona, mit o Dedalu i Ikarze, Przedwiośnie – Żeromski, Żeromski – Ludzie bezdomni, Mrożek – Tango.

 

Własne problemy i pytania w literaturze: Opowiadania – Borowski, Inny Świat – Herling Grudziński, Medaliony – Zofia Nałkowska, Żeromski – Ludzie Bezdomni, Mickiewicz – Konrad Wallenrod.

 

Konflikt pokoleń w literaturze: Mickiewicz – 4 cz. Dziady, Orzeszkowa – Nad Niemnem, Prus – Lalka, Żeromski – Doktor Piotr, Żeromski – Ludzie Bezdomni, Zapolska – Moralność Pani Dulskiej.

 

Sprzeczność natury ludzkiej: Byron – Giaur, Mickiewicz – Konrad Wallenrod, cz3. Dziady, Słowacki – Kordian, Mickiewicz – Pan Tadeusz, Herling – Grudziński – Inny Świat.

 

Inteligencja w literaturze: Wyspiański-wesele, Żeromski-Ludzie bezdomni, Żeromski-Przedwiośnie Nałkowska-Granica, wiersze Gałczyńskiego -Ludowa Zabawa, Śmierć Inteligenta, Mrożek-Tango.

 

Postać artysty w literaturze: mity Apollo, Marsjasz, Atena, Hefajstos, Stary testament – Dawid, Naruszewicz – Chudy literat, Norwid – Czarny kwiat, Prus Lalka, Przybyszewski – Confiteor, Mickiewicz Dziady.

 

Zapomniana postać ojca w literaturze; mitologia grecka Kronos, Homer – Iliada, Kochanowski – Treny, Molier – Skąpiec, Mickiewicz – Powrót taty, Mickiewicz Pan Tadeusz, Sienkiewicz Krzyżacy, Żeromski Przedwiośnie.

 

Ofiara ludzka w imię autentycznych wartości: Biblia – Chrystus, mitologia Prometeusz, Sofokles – Antygona, Mickiewicz – Grażyna, Żeromski – Ludzie bezdomni, Hanna Kral – Zdążyć przed Panem Bogiem, Mickiewicz – Dziady.

 

Dzieci i młodzież w literaturze: Orzeszkowa – Tadeusz, Prus – Antek, Sienkiewicz – Janko muzykant, Żeromski – Przedwiośnie, Nałkowska – Medaliony.

 

Inteligencja w literaturze: powiązania historyczne, zależności sytuacyjne i finansowe, Wyspiański – Wesele, Żeromski – Ludzie Bezdomni, Żeromski – Przedwiośnie, Nałkowska – Granica, Michał Bułhakow – Mistrz i Małgorzata, wiersze Ildefonsa Gałczyńskiego.

 

Ironia, groteska, tragizm w literaturze międzywojennej: odwołania pojęciowe oraz historyczne, szczegółowa analiza pozycji powiązana z okresem międzywojennym, rozszyfrowywanie ukrytych przekazów i ocen pozostawionych przez autorach: Gombrowicz – Ferdydurke , Witkacy – Szewcy, Przedwiośnie – Żeromski.

 

Różne ujęcia motywu śmierci w literaturze i sztuce: powiązania epokowe, Dans macabre – obrazy średniowieczne, Matejko – Śmierć Urszulki Kochanowskiej, Kochanowski – Treny, Nałkowska- Medaliony, Camus – Dżuma, Conrad – Jądro Ciemności, Słowacki – Grub Agamemnona.

 

Różne ujęcia motywu matki w literaturze i sztuce: Biblia, Michał Anioł – Pieta, Durer – Opłakiwanie śmierci Chrystusa, Lament Świętokrzyski – Słowacki, Balladyna – Mickiewicz, Dziady- Mickiewicz, Żeromski – Przedwiośnie, Leonardo da Vinci – Madonna z Kądzielą, Konopnicka – Dym, Mickiewicz – Do Matki Polki, Zapolska, Moralność Pani Dulskiej. Whistler – Portret matki, Opowiadania – Borowski.

 

Dlaczego mamy się bać? Katastroficzne wizje i obrazy zagłady w dziełach literackich i filmowych: Emmerich- Po jutrze, Derrickson – Dzień w którym zatrzymała się ziemia, Peterson – Epidemia, Camus – Dżuma, Conrad – Jądro ciemności, Medaliony – Nałkowska.

 

Cierpienie jego różne oblicza na tle literatury: różne rozumienie cierpienia i jego przyczyn: Stary i Nowy Testament, mity Prometeusz, Sofokles – Antygona, Jan Kochanowski – Treny, Prus – Kamizelka, Nałkowska – Medaliony, Dziady, Konopnicka – Dym.

 

Patriotyzm jako najwyższa wartość; Pieśń o Rolandzie, Kochanowski – Pieśń o spustoszeniu Podola, Niemcewicz- Powrót Posła, Mickiewicz Grażyna, Mickiewicz –Reduta Ordona, Słowacki – Hymn smutno mi Boże, Sienkiewicz – Ogniem i mieczem, , Żeromski – Syzyfowe prace, Gałczyński – Pieśń o żołnierzach.