Historia Coca-Coli w Polsce

Stosunkowo niedawno, ponieważ dopiero na początku lat 70. poprzedniego stulecia na polskim rynku spożywczym pojawiła się CocaCola, dotychczas odrzucana przez komunistyczne władze jako konsumpcyjny symbol wrogiego systemu.

Cola za Gierka

W 1971 roku, za rządów Edwarda Gierka, po raz pierwszy w Polsce rozpoczęło się licencyjne rozlewanie napojów pod marką Cocacola. Kilkanaście lat wcześniej, dokładnie w 1957 roku, podczas Targów Poznańskich zaprezentowano ten napój polskim konsumentom, ale nie dotarł on na ogólnodostępne półki sklepowe. Tylko nieliczni mogli go skosztować, jeśli byli w posiadaniu dewiz, którymi można było płacić w sklepach Pewexu i Baltony.

Lata 70-te wprowadziły upowszechnienie się Cocacoli na szeroką skalę w naszym kraju. Wówczas to do Polski na negocjacje handlowe przyjechali z Rzymu przedstawiciele The Coca-Cola Company, z prezesem Paulem Graulem na czele. Mieczysław Jagielski, wicepremier rządu Rzeczypospolitej Polskiej podpisał z nimi umowę na licencyjne rozlewanie Coca-Coli w Polsce. W 1972 roku ruszyła budowa pierwszej linii produkcyjnej, którą umieszczono w Browarze Warszawskim. Początkowo butelki oryginalnej Cocacoli były sprowadzane z Hiszpanii, a później produkowano je w Hucie Szkła w Wołominie. Koncentrat napoju pochodził z Neapolu i Amsterdamu.

Kolejne lata popularyzacji Coli w Polsce

Pierwszym, oficjalnym hasłem promującym Cocacolę w Polsce było „Coca-Cola to jest to”. Autorką sloganu była Agnieszka Osiecka, która przystąpiła do konkursu organizowanego przez firmę. W Polsce oprócz Coli przy tych samych liniach produkcyjnych są produkowane napoje Fanta i Sprite. Na naszym rodzimym rynku dostępne są marki Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero, Cherry Coke i inne, niezwiązane z karmelowym napojem – Fanta, Sprite, Lift, Kinley Tonic, Powerade, Cappy, Kropla Beskidu, Nestea czy Burn.  Firmy z systemu Cocacola pozostają od lat liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych.

Poznaj – Zrozumieć klienta. Sekrety budowania silnych marek własnych.

System zatrudnia w Polsce bezpośrednio ponad 2700 pracowników oraz wpływa na tworzenie miejsc pracy dla kolejnych 20 tys. osób. Około połowa tych miejsc pracy związana jest z sektorem produkcji, usług oraz handlu detalicznego. Dzięki rozwojowi marki Coca-Cola w Polsce jednocześnie rośnie przemysł cukrowniczy i transportowy.

CocaCola pozostaje największą firmą w Polsce, pod względem sprzedaży zarówno ilościowej, jak i wartościowej w sektorze napojów bezalkoholowych. Ta amerykańska marka wydatnie wspiera polską gospodarkę oraz budżet. W 2010 roku, jak wskazuje raport „Wkład systemu Coca-Cola w życie społeczno-gospodarcze  w Polsce” przygotowanym pod kierunkiem profesora Ethana B. Kapstein z INSEAD , konsumpcja produktów marki Cocacola wyniosła w przeliczeniu wartościowym 833 mln euro, z czego aż 150 mln euro to podatek VAT, który zasilił naszą kasę państwową. Co roku system płaci i inne podatki na kwotę w sumie 14 mln euro.

Sale konferencyjne – wynajem. Co należy wiedzieć?

Sale konferencyjne i szkoleniowe odgrywają niezastąpioną rolę w świecie biznesu, edukacji i organizacji. Są miejscem, gdzie idee zyskują życie, a współpraca nabiera realnych kształtów. Jednak znalezienie idealnego miejsca na takie spotkanie to nie lada wyzwanie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *